Rahman, Raju and State

रहमान, राजु र राज्य...

तुलानारायण साह 

  • 202
     
     
    70
     
     
    0
    Google +
     
    0
     
     
    274
     
  • GET NEWS ALERTS


सप्तरीका अव्दुल रहमान रीहा भए। '२१ दिनपछि बल्ल घरको खाना नसीब भयो' 'सेन्टीमेन्टल' स्टाटस उनले आफ्नो फेसबुकको 'वाल' मा लेखेका छन्। 
 
सप्तरी प्रहरीले २१ दिनसम्म उनलाई हिरासतमा राखेको थियो। 'के को सुध्रिनु , आफ्नै चोरी भएको मोटरसाइकल फर्काउन पैसा तिर्नु परिरहेछ, त्यो पनि पचास हजार।' –  सप्तरीबाट प्रेसीत समाचारबारे फेसबुक टिप्पणी लेखेका थिए, रहमानले। त्यो नै उनको ठूलो अपराध थियो। 
 
सप्तरी प्रहरीलाई  भ्रष्ट भनेको आरोप अव्दुललाई लगाइयो। 'कसलाई पैसा दिइस? कस्ले पैसा लियो? देखा..' भन्दै प्रहरीले आफ्नै शैलीमा अव्दुलसँग सोधेको थियो। 'माफी माँग्न तयार छुँ' भन्दा पनि प्रहरीले उनीमाथि झण्डै तीन हप्तासम्म 'गम्भीर' अनुसन्धान गरीराख्यो, हिरासतमा राखेर। 
 
जेठ १५, गणतन्त्र दिवसको दिन बाराका राजु साहलाई पनि प्रहरीले फेसबुके टिप्पणीकै कारण अपहरण शैलीमा गिरफतार गरेको थियो। सिरहाको लहान इलाका प्रशासन कार्यालयका प्रशासकीय अधिकृत समेत रहेका राजुले गृहमन्त्री बामदेव गौतमद्वारा भएको असोभनीय कार्यप्रति असोभनीय प्रकारको फेसबुक टिप्पणी लेखेका थिए।
 
यी दुवै युवाहरूको गिरफतारी लगभग एकै समय भएको थियो। यी दुवै घटनामा केही समानताहरू छन्। दुवै मधेसमा घटेका घटनाहरू हुन्। मधेस आन्दोलनका उर्बर भूमि सप्तरी र सिरहामा घटेका। दुवै घटना स्थानीय पत्रकारहरूद्वारा सम्प्रेशित समाचारका कारण घटेका। दुवै घटनाबाट मधेसी समाजका जागरुक युवाहरू पीडित भएका। दुवै घटनालाई प्रहरीले अस्वभाविक ठानेको तर अदालतले सामान्य मानेर रिहा गरिदिएको। दुवै घटनाका पीडितहरूले सोसल मिडियामा जवर्जस्त सहानुभुति पाएका। 
 
दुवै घटनामा पिडक पुलिस र पीडित मधेसी युवा रहेपनि पहाडे समुदायका पत्रकार मित्रहरूको अतुलनीय सहयोग मिलेको छ। अनलाइन पोर्टल र ब्लगहरूमा घटनालाई निन्दा गर्ने, पीडितप्रति सहानुभुति दर्साउने, पीडितको पक्षमा प्रतिक्रिया दिनेमा पहाडे समुदायका मित्रहरूको जवर्दस्त सहभागिता थियो। त्यसैले यो पहाडे र मधेसी मात्रको कुरा होइन। 
 
त्यसो भए के राजु साह वा अव्दुल रहमान जस्तै कुनै पहाडे थरका व्यक्तिले गृहमन्त्री वा पुलिस विरुद्ध त्यस्तै प्रकारको फेसबुके टिप्पणी लेखेको भए बामदेव गौतम वा दिनेश आमात्यले यसरी नै उर्दी जारी गर्थ्यो त? 
 
नेपालको फेसबुक, ट्वीटर प्रयोगकर्तामा कसले कुन सरकारी कर्मचारी वा निकायको बारेमा के लेखेको छ भन्ने कुराको अनुगमन गर्ने निकाय कुन हो, जसले राजु साह वा अव्दुल रहमान जस्तो अरु कसैले पनि कुनै मन्त्री, पुलिसको बारेमा लेखेकै छैन भनेर भन्न सक्छ? 
 
त्यसैले यो विषय सामाजिक स्तरमा दुई समुदायबीचको विषयभन्दा अलीक टाढाको र विशेष प्रकारको हो। यो मधेसी पहाडीबीचको सम्बन्धको पनि विषय हो तर त्यति मात्रै होइन। यो मुलतः राज्य संयन्त्रमा नगन्य उपस्थिति रहेको मधेसी समुदाय र पहाडे समुदायको बर्चस्व रहेको राज्य संयन्त्रबीचको सम्बन्धको विषय हो। समग्रमा हेर्ने हो भने समाज र राज्य संयन्त्रबीचको सम्बन्धको विषय हो। यो नागरिक र राज्यबीचको सम्बन्धको विषय हो। यस आलोकबाट हेर्ने प्रयास गर्‍यौँ भने डोल्पाको प्रहरी ज्यादती, बाराका राजु साहको अपहरणशैलीको गिरफतारी र सप्तरीका अव्दुल रहमानमाथिको प्रहरी दादागीरी जस्ता घटनाहरूको जडो खोतल्न सजिलो हुनेछ।  
 
अव्दुल रहमान वा राजु साहको घटना काठमाडौँबाट हेर्नेलाई अचम्म लाग्न सक्छ।  विदेसीहरूलाई झनै आश्चर्य लाग्न सक्छन् तर यी घटनाहरू मधेसी समुदायका लागि भने धेरै आश्चर्यको विषय होइन। बरु यस्ता घटनाहरूबारे अब समाचार बन्न लागेकोमा हामी आश्चर्यसँगै हर्षित छौँ। यस्ता कुराहरूप्रति काठमाडौँको ध्यान आकृष्ट हुनथालेको प्रशंसा योग्य छ। त्यसैले नेपालका विभिन्न समुदाय र समाज एवं  राज्यका विभिन्न संयन्त्रबीचको सम्बन्धको थप बहस हुनुपर्छ। 
 
समग्रमा नेपाली समाज र राज्य संयन्त्रबीचको सम्बन्ध शङ्कामा आधारित छ। सुमधुर छैन। तराई मधेसको सवालमा फरक यति छ कि त्यहाँ केवल शङ्कामा मात्र होइन औपनिवेशिक प्रकारको शोषणमा आधारित छ। 
 
राज्य संयन्त्रका हर्ताकर्ताहरू पहाडमा पनि जोड जुलुम नगर्ने होइन, पहाडे अनुहारका मानिसहरूसँग दुर्व्यवहार नगर्ने होइन तर ती ठाउँ, क्षेत्र, त्यहाँका मानिसप्रति तिनको मनमा थोरै भएपनि सहानुभूति, शिष्टता हुन्छ। मधेसमा त्यो सहानुभूति वा शिष्टताको पूर्ण अभाव पाइन्छ। 
 
यस प्रसँगमा पूर्व रक्षामन्त्री शरतसिंह भण्डारीले पटक–पटक दोहोर्‍याउने एक प्रसँग उल्लेख्य योग्य छ। भण्डारी भन्ने गर्नुहुन्छ, “पुलिसहरूको बोली पनि ठाउँ अनुसारको हुँदो रहेछ। उही पुलिस सिन्धुलीको कुनै थानामा कुनै भारी बोक्ने, फाटेको लुगा लगाउने भरियालाई देखे भने दाई के काम थियो? भन्दै आदरपूर्वक कुरा गर्छन्। तर त्यही पूलिस मेरो जिल्ला महोत्तरीमा कुनै कालो अनुहार, धोती कुर्ता पहिरनका मानिससँग कुरा गर्यो भने, कहाँ आइस? के छ तेरो? भन्दै अपमानको शैलीमा वार्ता गर्छन्। भलै ती मानिस गाविस अध्यक्ष नै किन नहोस्।” 
 
'त्यसैले यो मुलतः शासक र शासितबीचको मनोविज्ञानको समस्या हो'– शरतसिंह भण्डारी भन्ने गर्नुहुन्छ।  
 
सप्तरीका प्रहरी प्रमुखलाई आफ्नो संस्था र मातहतका कर्मचारीको चरित्रमाथि ठूलो  भरोसा छ। यो हुनु पनि पर्छ। कुनै पनि कार्यालयका प्रमुखले त्यस्तो कुराको हेक्का नराखे कसले राख्ने? प्रश्न उठ्न सक्छ।
 
तर, सप्तरी प्रहरी नेपाल प्रहरीकै मातहतका एक शाखा मात्र हुन। नेपालको प्रहरी प्रशासनको बारेमा समग्रमा आम नागरिक र राजनीतिकर्मीको खास धारणा छ। मधेसमा कार्यरत प्रहरी प्रशासनबारेमा पनि आम नेपाली र मधेसी समुदायको केही खास धारणा छ। यसलाई पनि सप्तरी प्रहरी प्रमुखले बुझ्नु जरुरी छ। 
 
सेतापाटीमा सप्तरी प्रहरी प्रमुखको वयान प्रकाशित भएकै दिन नेपाली काँग्रेसका विद्वान नेता प्रदिप गिरीले कान्तिपुरको आफ्नो आलेखको छैठौं प्यारामा भन्नुभएको छ, 'नेपालमा पुलिस प्रशासन र निजामती कर्मचारी भ्रष्ट र अक्षम समेत छन्।' प्रदीप गिरीको मुखबाट पटक–पटक सुनिएको प्रसँग हो यो। सुडान घोटालादेखि ब्रिफकेस काण्डसम्ममा व्यापक चर्चा पाएका नेपालको प्रहरी प्रशासनबारे गिरी अझ रमाइलो पारामा भन्नुहुन्छ, नेपालका पुलिस प्रशासनको दुइटा खास गुणहरू छन्, 'इनकम्पीटेन्ट एण्ड करप्ट'। 
 
सप्तरी प्रहरी प्रमुखले चिन्ता व्यक्त गरेको र आफ्नो कर्मचारीमध्ये कसैले त्यस्तो गरेकै हो कि भन्ने शङ्का निवारणको लागि पनि अव्दुल रहमानलाई पक्रेको हुनसक्छ। उहाँको आफ्नै नेटवर्क होला भन्ने हामीलाई विश्वास छ। तथापि सप्तरी प्रहरीले पैसा खाएर अपहरित बालक मुक्त गरेको धेरै भएको छैन। प्रमाणको रूपमा एउटा उदाहरण उल्लेख गर्न चाहन्छु। 
 
घटना गएको बैशाखको शुरु ताकाको हो। पीडितको सुरक्षाको कारण नाम गोप्य राखेको हुँ। राजविराजदेखि दक्षिण पश्चिम दिसामा पर्ने ३/४ किमी टाढा एक गाउँका एक बालक अपहरणमा परेको थियो। बालक साह थरका थिए। अपहरणको जाहेरी सप्तरी प्रहरीमा दर्ता भयो।
 
केही दिनपछि सप्तरी प्रहरीका घुमुवाहरूले अपहरित बालकका अभिभावकलाई लिएर भारतको लौकही क्षेत्रमा खोजतलास गरेका थिए। लौकही भारतको सीमा क्षेत्रको एउटा सानो बजार हो, जुन सप्तरीको पश्चिम दक्षिण भेगमा पर्छ। दुई दिनको खोजतलासपछि बालक त्यस क्षेत्रमा रहेको र पैसा नदिई छुटाउन खोज्दा बालकको ज्यान खतरामा पर्न सक्ने कुरा प्रहरीले अपहरितको अभिभावकलाई जानकारी दियो। बालकको परिवारले साढे दुई लाख भारतीय रूपैया खोजबिनमा संलग्न घुमुवा मार्फत बुझाएका थिए। बालक अपहरण मुक्त भयो। तर त्यसको ३/४ दिनपछि सप्तरी प्रहरीले पुनः उक्त बालकलाई पक्रेर जिल्ला प्रहरी कार्यालयमा थुनिदियो।
 
राजनीतिकर्मी र पत्रकारहरूले बालकलाई थुन्नुको कारण बुझ्न खोज्दा प्रहरीको जवाफ हुन्थ्यो, 'बालकले अपहरणकारीलाई चिनेको छ , अपहरणकारीको नाम र ठेगाना सोधखोजको लागि राखिएको हो।' पूर्व सभासद्, पूर्वमन्त्री स्तरका स्थानीय नेताहरूको दबाब सहितको हस्तक्षेपपछि मात्र बालकलाई मुक्त गरियो। बुझ्दौ जाँदा थाहा भयो – अपहरण मुक्त बालकलाई फेरी प्रहरी हिरासतमा राख्नुको उद्देश्य अपहरणकारीको खोजी थिएन बरु प्रहरीलाई बुझाएको पैसाबारेमा कसैलाई नभनिदियोस् भन्ने उद्देश्यले अभिभावकमा त्रास पैदा गर्नु थियो। यसबारेमा गृहमन्त्रालय र सप्तरी प्रहरी र खोज पत्रकारहरू थप सोधखोज गरे हुन्छ। 
 
नेपालमा समाज र राज्यबीच निरन्तर द्वन्द्व छ। राज्यमाथि नागरिकको भरोसा घट्दै गएको छ। विश्लेषक सिके लालको शब्दमा लोकतान्त्रिक व्यवस्थामा भने नागरिक–राज्यबीचको सम्बन्ध केही लिखित तथा धेरै प्रचलित अनुबन्धमा आधारित हन्छ। राज्य नागरिक अनुबन्धको आधार नागरिकता एवं मताधिकार हो। यसको प्रयोग गरेर नागरिकले सरकारलाई मान्यता दिन्छ एवं सम्बन्ध नवीकरण गरिरहन्छ। राज्यले नागरिकलाई भन्छ, तिमी मेरा कानुन मान, मलाई हतियारमाथि एकाधिकार देऊ, मलाई कर तिर। ...यस वापत राज्यले तिमीलाई तिन किसिमको सुविधा दिनेछ। पहिलो, राज्यले तिम्रो सुरक्षा सुनिश्चित गर्नेछ। दोस्रो, राज्यले सेवा दिन्छ। तेस्रो, राज्यले नागरिकलाई सम्मान दिन्छ।' 
राज्यको प्रमुख संयन्त्र प्रहरी प्रशासनले मधेसमा कति सुरक्षा दिएको छ, यो हत्या, अपहरणको दैन्दिनको समाचारबाट थाहा हुन्छ। राज्यबाट मधेसीले कति सम्मान पाउँछन्, यो कुरा शरतसिंहको अनुभवबाट स्पष्ट हुन्छ। 
 
मधेसी समाजले स्थानीय राज्य संयन्त्रमा आफ्नो अनुहार देख्दैनन्। त्यसकारण अपनत्व महसुस गर्दैनन्। सरकारी अ•ामा सेवाग्राहीको कागज–प्रमाण हेरिदैनन्, उनको अनुहार हेरिन्छन्। भाषा नमिल्ने छँदैछ। कुनै पनि सरकारी अधिकारीको मनोदसा दिनेश आमात्यको भन्दा फरक छैन। न त उनीहरू आफुलाई परिवर्तन गर्ने सोचमा छन्। त्यसैले मधेसी नभएको राज्य संयन्त्र र मधेसी समुदायको बाहुल्य भएको समाजमा दुईबीचको सम्बन्ध सुमधुर बनाउनका लागि नयाँ शिराबाट सोचिनु पर्छ, जसरी राजु साह र अव्दुल रहमानको बारेमा काठमाडौँको सोसल मिडियाकर्मीले सोच्यो। सबैलाई चेतना भया।

यी हुन् अग्रणी दस जातिहरु


यी हुन् अग्रणी दस जातिहरु

  • 1277
     
    107
     
    0
     
    1385
     
  • Get News Alerts

नेपालको नम्बर एक जाति कायस्थ, नम्बर दुई बाहुन
सामाजिक, आर्थिक अवस्था तथा अवसरका हिसाबले मूलतः मधेसमा बसोबास गर्दै आएका कायस्थहरु नेपालको सबैभन्दा अग्रणी जातका रुपमा देखिएका छन्।
त्रिविवि समाज/मानवशास्त्र विभागले साढे २ वर्ष लगाएर गरेको विस्तृत अध्ययनले नेपालका ९७ जातजातिमध्ये कायस्थ(कर्ण, लाल, मल्लिक, निधि, श्रीवास्तव) एक नम्बरमा रहेको देखाएको हो।
दोस्रो र तेस्रो नम्बरमा क्रमशः पहाडे बाहुन र थकाली छन्।
दस अग्रस्थानमा रहेका जातजातिमा बाहुन/क्षेत्री समुदायबाट ४ जाति (पहाडे बाहुन, क्षेत्री, ठकुरी र सन्न्यासी) छन्। यस्तै चार जातजाति मधेसी समुदायबाट (कायस्थ, राजपुत, तराई ब्राम्हण र मारवाडी) छन्। अन्य दुईमा जनजातिबाट नेवार र थकाली छन्।
अन्तिम १० स्थानमा रहेका जातजातिमा मूलतः तराई र पहाडमा बस्ने दलितहरु छन् (हेर्नुहोस् तालिकामा)। 
तथ्याङ्क विभागले गरेको जनगणना २०६८ ले १२५ जातजातिलाई समेटेको भए पनि पूर्ण तथ्याङ्कको अभावमा त्रिविवि अध्ययनले ९७ जातजातिलाई मात्र समेटेको छ।
यी जातजातिको आर्थिक, राजनीतिक, सामाजिक, सांस्कृतिक, लैंगिक अवस्था सूचित गर्ने ३९ महत्वपूर्ण सूचाङ्कहरु समेटेर त्रिविविले नेपाल बहुआयामिक सामाजिक समावेशी सूचाङ्क तयार पारेको छ।
समावेशी एजेन्डामा अहिलेसम्म भएकामध्ये सबैभन्दा विस्तृत अध्ययन हो यो। यसले नेपाली समाजमा आर्थिक, सामाजिक, राजनीति समावेशीको बहस तथ्यपरक बनाउन ठूलो मद्दत गर्नेछ।
यो अध्ययनले नेपाली समाजमा रहेक कुन-कुन जातजातिलाई कहाँ-कहाँ राज्यको सहयोग चाहिन्छ र कसलाई चाहिन्न भन्ने प्रस्ट तस्बिर देखाउँछ।
सेतोपाटीसँग कुरा गर्दै यो अध्ययनका संयोजक प्राध्यापक ओम गुरुङले भने, 'नेपाली समाजमा समावेशीको बहस जोडतोडले चलिरहेको छ। राजनीतिज्ञ, दातृ निकाय, मिडिया, प्राज्ञिक क्षेत्र सबैका लागि यो विषय हटकेकजस्तै हो। तर अहिलेसम्म हामीसँग शोधमा आधारित तथ्य र बुझाइ थिएन।'
प्राध्यापक गुरुङले भने, 'यो अध्ययनले हाम्रो बहसको त्यो कमजोर पाटोलाई अब पूरा गर्नेछ। हामीसँग अब तथ्य छन्। समावेशी सम्बन्धी हाम्रो बहस अब तथ्यमा आधारित हुनेछ।'

साम्प्रदायिक सद्भावका प्रतीक पिरबाबाको मजार


साम्प्रदायिक सद्भावका प्रतीक पिरबाबाको मजार

Share this post
FaceBook  Twitter  Mixx.mn     
गौशाला,  जेठ २८ गते । महोत्तरीको मटिहानी पुग्ने जो सुकै पनि एक पटक पिरबाबाको मजार दर्शन गर्न खोज्छन् ।
स्थानीय बासिन्दामा पिरबाबाप्रति ठुलो श्रद्धा र सम्मान छ । हिन्दू होउन वा मुसलमान पिरबाबाका दुवै थरी भक्त उत्तिकै आस्थावान छन् तर पिरबाबा र उनको (मजार)मन्दिरको स्थितिप्रति कोही संवेदनशील भएको पाइँदैन । मन्दिरको जीर्ण अवस्थाले यही दर्शाउँछ ।

जलेश्वरबाट सात किलोमिटर पूर्वमा रहेको मटिहानी गाविस– ६ स्थित अवस्थित पिरबाबाको मजारमा बकरिद, मोहरम, इदका बेला भव्य मेला लाग्दछन् । पिरबाबाको मजारले यस क्षेत्रमा साम्प्रदायिक सद्भाव कायम गर्ने कार्यमा महत्वपूर्ण योगदान निर्वाह गरेको छ ।
मटिहानीको सबैभन्दा चाखलाग्दो विषय पिर बाबाको मजार हो । भनिन्छ, आजभन्दा करिब ४०० वर्षअघि भारतको अजमेर सरिफबाट एक जना तपस्वी मटिहानी पुगेका थिए । उनले मटिहानीको मध्यभागमा आफ्नो स्थान निर्माण गरेर तपस्यामा बसेका थिए । त्यसैबेला दक्षिणबाटै आएका तस्मैया बाबालाई उनले देखाइदिएको बाटोमा हिँडेपछि मटिहानी मठको जन्म भएको हो ।
हिन्दू धर्मग्रन्थको अनुसार पिरबाबाले तस्मैया बाबालाई भनेका थिए यहाँबाट जानुहोस् र जहाँ मुसा बिरालोबीच झगडा भइरहेको हुन्छ र जित मुसाको हुन्छ त्यो ठाउँमा तपस्या थाल्नु । तस्मैया बाबाले भेटाएको सोही ठाउँ हो अहिलेको मटिहानी मठ ।
मुसाले बिरालोलाई जितेपछि तस्मैया बाबाले हातमा रहेको खन्ती गाडेको ठाउँ अहिले पनि सुरक्षित राखिएको छ मठभित्रको एउटा कोठामा ।  महन्थका अनुसार प्रत्येक साँझ सफा गरी मिलाइने उक्त ओछ्यानमा बिहान गएर हेर्दा राति कोही सुतेको जस्तो देखिन्छ ।
पिरबाबाको मजार मुस्लिम धर्मावलम्बीको पूज्य स्थल रहेपनि त्यसको संरक्षण र संवद्र्धन हिन्दू र मुस्लिम दुवैले मिलेर गरेका छन् । स्थानको आकार स्वरुप र रङ मुस्लिम समुदायको धर्मस्थल जस्तो देखिए पनि मटिहानीमा हिन्दू समुदायमा पनि कुनै धार्मिक काम किरिया हुँदा पहिलो सलामी मजारमा दिने चलन छ ।
स्थानीय श्यामकुमार मण्डलका अनुसार गाउँमा कसैको विवाह, व्रतबन्ध हुँदा पनि मैथिली परम्पराअनुसार महिलाले गाइने गीतमा पहिलो स्तुति पिरबाबाकै सम्बोधनले गरिन्छ । उनका अनुसार मटिहानीमा हिन्दू र मुस्लिम समुदाय जोड्ने सेतुको काम पिरबाबाको मजारले गरेको छ ।
अहिलेको मटिहानी बजारको स्थापनासँग जोडिएको महापुरुष तस्मैया बाबा र पिरबाबा अलगअलग धर्म मान्ने भए पनि उहाँहरुले कायम गर्नुभएको घनिष्ठ सम्बन्ध शताब्दि पछि पनि हिन्दू मुस्लमानका लागि आदर्श बनेको धारणा राम उच्च मावि मटिहानी प्रधानाध्यापक अमिरीलाल मण्डलको छ ।
पिरबाबा स्थानलाई नेपालको एक महत्वपूर्ण धार्मिक पर्यटन स्थलका रुपमा विकास गर्न सकिने प्रशस्त सम्भावना रहेको स्थानीय नागेश्वर गुप्ता बताउनु हुन्छ ।  रासस